Informácie

Nové produkty

Najpredávanejšie

Čo je seitan?

Stretli ste sa už niekedy s pojmom seitan? Zvyčajne sa nazýva aj pšeničným „mäsom“ alebo pšeničným zdrojom bielkovín (proteínov) a po uvarení by ste ho na pohľad takmer nerozoznali od mäsa. Seitan je špecifickou náhradou živočíšneho mäsa, pretože v naturálnej podobe neobsahuje zložky sóje. Je to bohatý zdroj bielkovín a má neuveriteľne všestranné využitie. Čo všetko by vás mohlo zaujímať, ak sa rozhodnete seitan pridať do svojho jedálnička?

 

Pôvod a príprava

 

Najstaršia zmienka o „pšeničnom gluténe“ pochádza z čínskej poľnohospodárskej encyklopédie z roku 535. Slovo „seitan“ má však pôvod v Japonsku. Používa sa ako náhrada mäsa, s ktorou sa stretnete v rôznych svetových kuchyniach. Poznali ho aj v Taliansku a to už v roku 1745. Seitan patrí medzi základne zložky najmä ázijských, budhistických a vegetariánskych pokrmov. 

Proces výroby je založený na premývaní cesta z pšeničnej múky vodou, až kým z cesta nie je vymytý všetok škrobový granulát. Výsledkom výrobnej procedúry je mäkká elastická zmes nerozpustného lepku (gluténu), ktorá sa rozkrája a uvarí v silnom zeleninovom vývare.

Táto hustá masa sa veľmi dobre podobá živočíšnemu mäsu. Seitan má svoje roky a dnespoznáme už aj iné alternatívy mäsa, ktoré môžu byť ešte autentickejšie. Seitan v nich ale stále zohráva dôležitú úlohu – je jednou z hlavných zložiek. Najčastejšie sa jedná o kombináciu textúrovanej sóje so seitanom, prípadne mykoproteín, hrachový proteín alebo bôb.

Seitan sám o sebe nemá žiadnu výraznú chuť, no výborne absorbuje chute iných zložiek pokrmov. Ako ho pripraviť?

 

Existuje viacero spôsobov prípravy seitanu:

-          marinovaný a pečený,

-          pomletý a ďalej spracovaný,

-          nakrájaný na pásiky v pokrmoch ako stir-fry alebo fajitas,

-          vyprážaný v trojobale ako rezeň,

-          varený v omáčkach a guláši (seitan-špeciál),

-          grilovaný,

-          zľahka dusený, kvôli jemnejšej chuti.

Možností je naozaj veľa. Ako je na tom táto pochúťka nutrične?

Výroba seitan

Seitan a jeho nutričné hodnoty

 

Seitan je výborným zdrojom bielkovín, ktorý je základnou zložkou svalov, pomáha pri tvorbe hormónov a obnove tkanív. Navyše neobsahuje sóju, takže je vhodný ako náhrada bielkovín pre ľudí s alergiou na sóju a sójové výrobky.

Ďalšou z výhod seitanu je, že neobsahuje žiadny cholesterol. Preto pomáha predchádzať srdcovo-cievnym ochoreniam a vysokej hladine cholesterolu v krvi. Západní lekári ho odporúčali už v roku 1830 - ako zložku stravy pre diabetikov slúžiacu na zlepšenie ich zdravotného stavu. Keďže však ide o čisto lepkovú záležitosť, určite ho neodporúčame celiatikom a ľuďom s intoleranciu alebo precitlivenosťou na lepok.

Seitan je klasifikovaný ako nekompletný proteín - obsahuje 8 z 9 esenciálnych aminokyselín a neobsahuje všetky aminokyseliny potrebné pre správne fungovanie nášho organizmu. Aj napriek tomu to pre naše telo nie je žiadny problém - vie si ich totižto nakombinovať aj zo skorších alebo neskorších zdrojov.

Nemusíte teda konzumovať naraz seitan spolu s aminokyselinami. Pri pestrej strave ich telo získa ľahko. Ich zdrojom môže byť napríklad varená šošovica, huby, mrkva, quinoa, pohánka, orechy (kešu, mandle, arašidy) alebo semiačka slnečnice, tekvice či konopné semienka.

 

Vyrobený doma alebo kúpený v obchode?

Seitan sa dá pripraviť doma a jeho výroba nie je zložitá, no časovo náročná. Stačí k tomu pár základných ingrediencií a správny postup výroby. Existuje však samozrejme aj druhá alternatíva – hotový seitan, ktorý si môžete kúpiť v (bio) obchode. Ten stačí už len nakrájať, či správne dochutiť a tepelne upraviť podľa požadovaného výsledku či receptúry.

U nás v Plantáži myslíme na všetko a starostlivo pre vás vyberáme suroviny od najlepších dodávateľov. Jedlá zo seitanu precízne pripravujeme tak, aby bol seitan vždy perfektne dochutený a správne tepelne upravený.

Zdravý životný štýl plantáž.sk

Ak by ste chceli vyskúšať, ako také jedlo chutí, môžete si ho u nás objednať a ochutnať ho vo forme (ne)tradičných a zdravších gurmánskych špecialít.